پروسه ای که طی آن کالا برای ورود به کشوری و یا خروج از آن، از گمرک عبور می کند.
تعریف دیگری نیز از ترخیص کالا می شود که عبارتست از، سندی که به شرکت کشتیرانی ارائه شده و نشان دهنده پرداخت شدن حقوق گمرکی و مجوز حمل کالاست.
این تعاریف، تعاریفی ساده و کوتاه از ترخیص کالا از گمرک هستند.
تعریف بهتری از آنچه برای ترخیص کالا لازم است توسط راهنمای مدیریتی اطلاعات ارائه شده است:
ترخیص کالا یعنی آماده سازی و ارائه مدارک لازم در جهت تسهیل صادرات و واردات به کشور به نمایندگی از جانب صاحب کالا و انجام امور گمرکی شامل پرداخت هزینه ها و تحویل گرفتن محموله کالا از گمرک و ترخیص کردن آن به انضمام مدارک مربوطه.
در ادامه برخی از اسنادی که در دو پروسه واردات و صادرات کالا مورد نیاز هستند را معرفی می کنیم:
اسناد واردات
اسناد واردات اسنادی هستند که در روند واردات به آن ها نیازمندیم، تعدادی از این اسناد عبارتند از:
سفارش خرید از خریدار فاکتور فروش از منبع CIمخفف Commercial Invoice
گواهی مبدا CO مخفف Country of Origin
بارنامه BL مخفف Bill of Landing
لیست بسته بندی PL مخفف Packing List
و یا هر سند دیگری که طبق درخواست خریدار و یا برحسب مقررات موسسات مالی مورد نیاز و تقاضا باشد.
اسناد صادرات
سفارش خرید از خریدار فاکتور فروش از منبع CIمخفف Commercial Invoice
گواهی مبدا CO مخفف Country of Origin
بارنامه BL (مخفف Bill of Landing
لیست بسته بندی PL مخفف Packing List
هر سند دیگری که بر حسب شرایط LC، توسط خریدار و یا موسسات مالی برای واردات به کشورشان مورد تقاضا باشد.
محموله کالاهای شما در هر بندر و گمرکی در هر کشوری در دنیا باید روند ترخیص کالا راطی کند.
آنچه که در این میان متفاوت است قوانین و مقررات گمرکی هر کشور است که می تواند تا حدی متفاوت باشد. حتی ممکن است قوانین گمرکی در دو بندر متفاوت از یک کشور یکسان هم با یکدیگر متفاوت باشند. بنابراین داشتن تخصص، تجربه و اطلاعات در امر ترخیص کالا برای صادرات و واردات بسیار مهم است.
مرکز آموزش بازرگانی ایرانیان، مرکز آموزش تجارت بین الملل