ارسال اسناد صادراتی صدور کالا علاوه برروش دریافت اعتبار اسنادی صادراتی از فروشنده به روش برات اسنادی نیز امکان پذیر است.
مقررات حاکم بر این بخش مقررات متحدالشکل بروات وصولی (URC522) اتاق بازرگانی بین المللی و دستورالعمل های داخلی بانک می باشد.
مواردی که ذینفع (فروشنده) می بایست قبل از انعقاد قرارداد و تنظیم اسناد به صورت برات اسنادی وصولی مدنظر قراردهد:
– داشتن روابط تجاری خوب و مطمئن با خریدار.
– ثبات شرایط سیاسی،اقتصادی و حقوقی در کشور خریدار.
– عدم محدودیت ورود کالا و خروج ارز در کشور خریدار.
با توجه به موارد ذکر شده می توان گفت در این گونه معاملات ریسک بیشتری متوجه فروشنده می باشد.
انواع بروات وصولی
۱- برات وصولی ساده:
براساس توافق بین طرف ایرانی مبنی بر طلب مشخصی از طرف خارجی، طرف ایرانی نسبت به صدور یک فقره برات ساده اقدام و نسبت به ارائه آن به شعب ارزی بانک جهت اعلام قبولی و وصول در سررسید مشخص ( دیداری / مدت دار) اقدام نموده و این بانک پس از اخذ کارمزدهای مربوطه و هزینه پست و هزینه ابطال تمبر برات نسبت به ارسال برات به کارگزار خود در کشور طرف خارجی اقدام و طرف خارجی پس از رویت برات در صورت قبولی نسبت به امضاء آن اقدام و در صورت پرداخت وجه در سررسید مشخص، وجه به حساب طرف ایرانی واریز خواهد شد و در صورت عدم پرداخت وجه برات در سررسید، برات واخواست گردیده و به طرف ایرانی جهت انجام اقدامات قانونی تسلیم می گردد .
۲- برات وصولی اسنادی :
در این حالت فروشنده نسبت به ارسال کالا طبق تفاهم انجام یافته با خریدار اقدام و اسناد حمل کالا را به ضمیمه سایر اسناد مورد نیاز خریدار به شعبه ارزی این بانک ارائه و بانک اسناد واصله را به ضمیمه برات کشیده شده از طرف خریدار به همراه دستورات خود ( شجول) به یکی از بانکهای کارگزار در کشور خریدار ارسال می نماید در این مرحله متقاضی می بایست کارمزدهای بانک طبق تعرفه و هزینه های ابطال تمبر برات و پست سفارشی را به شعبه پرداخت نماید.
در صورتیکه دستور خریدار تحویل اسناد حمل در مقابل دریافت وجه اسناد به فروشنده باشد کارگزار پس از ارائه اسناد و قبولی براتگیر نسبت به دریافت وجه اسناد اقدام و مبلغ دریافتی را به حساب این بانک واریز می نماید. در صورتیکه دستور خریدار تحویل اسناد حمل در مقابل قبولی براتگیر با یا بدون تعهد کارگزار باشد، کارگزار پس از قبولی براتگیر نسبت به ارائه اسناد به خریدار اقدام و در سررسید در صورت تعهد بانک کارگزار نسبت به دریافت وجه و واریز آن به حساب این بانک اقدام و در صورتیکه صرفاً تعهد براتگیر درخواست گردیده باشد در صورت عدم پرداخت وجه برات در سررسید نسبت به واخواست برات اقدام می نماید.
توجه: مطابق مقررات متحدالشکل وصولی ها خریدار مجاز به صدور بارنامه حمل کالا به نام بانکهای کارگزار نبوده و می بایست قبل از ارسال کالا به نام بانک موافقت بانک کارگزار را از طریق شعبه ارزی خود اخذ نماید.
– بانکها هیچگونه مسئولیتی در مورد بررسی اسناد نداشته و فقط مسئول کنترل نسخ اسناد ارائه شده یا دستور وصول می باشند.
– پرداخت وجه به حساب فروشنده صرفاً پس از دریافت وجه از بانک کارگزار صورت می پذیرد.
– در صورت درخواست فروشنده وضعیت بانک کارگزار خارجی قبل از ارائه اسناد بررسی و نتیجه به اطلاع فروشنده خواهد رسید.
نحوه دریافت وجه برات اسنادی
– پرداخت دیداری: تحویل اسناد در مقابل پرداخت” D/P ” یا وجه نقد در برابر اسناد” “C.A.D توسط خریدار.
– پرداخت مدتدار: تحویل اسناد در مقابل قبولی خریدار D/A خریدار.
مراحل انجام کار
– فروشنده پس از عقد قرارداد و اعلام قبولی خریدار، کالای خود را برای حمل ارسال داشته و اسناد مورد نیاز را به شعبه ارزی بانک صادرات ایران تحویل می دهد.
– بانک پس از اطمینان از صحت تعداد اسناد رسیده با درج دستور وصول فروشنده روی ( شجول) مراتب را به بانک کارگزار اعلام و اسناد حمل را به بانک کارگزار در کشور مقصد با پست سفارشی ارسال می نماید.
– بانک خریدار مراتب دریافت اسناد را به بانک ایران اعلام وصول نموده و کپی سیاهه موجود روی اسناد را همراه آگهی براتگیر برای خریدار کالا ارسال و قبولی خریدار را به همراه قبولی نویسی یا واریز وجه اسناد از او درخواست می نماید.
– پس از دریافت وجه اسناد از بانک کارگزار، این بانک وجه اسناد را به حساب مورد درخواست فروشنده / صادرکننده واریز خواهد نمود.
کارمزدها
– کارمزد معامله اسناد
– هزینه ارسال اسناد به بانک خریدار
– وجه تمبربرات
کارمزدهای فوق براساس تعرفه خدمات ارزی این بانک از صادرکننده اخذ میگردد.
مرکز آموزش بازرگانی ایرانیان ، مرجع آموزش بازرگانی